Patronat honorowy

  • Skip to content
  • Jump to main navigation and login

Nav view search

Navigation

  • Otwarta Nauka
  • Analizy
    • Case studies
    • Nauka — Otwartość — Świat
    • Opinie
    • Recenzje
    • Rozmowy
    • Rozwiązania
  • Baza wiedzy
    • ABC otwartego dostępu - infografiki
    • Publikacje
    • Narzędzia i serwisy
  • Plan S
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O serwisie
  • In English
    • Interviews
    • Open Access in Poland
    • Reports

Search

Otwarty list ws. udostępniania danych dotyczących COVID-19

Ponad 700 osób podpisało otwarty list ws. udostępniania danych badawczych dotyczących COVID-19, który opublikowany został w serwisie COVID-19 Data Portal, prowadzonym przez Europejski Instytut Bioinformatyki (EMBL-EBI). Portal umożliwia badaczom udostępnianie i analizowanie danych związanych z COVID-19 oraz działa jako punkt dostępu do European COVID-19 Data Platform, tworzonej przez EMBL-EBI we współpracy z Komisją Europejską, krajami członkowskimi i innymi partnerami, m.in. konsorcjum ELIXIR.

Inicjatorzy listu piszą: „Jako społeczność naukowa, musimy zadbać o to, aby otwarta nauka była praktykowanym standardem i usunąć bariery utrudniające skuteczne udostępnianie danych”. Pandemia wywołana szybkim rozprzestrzenianiem się koronawirusa pokazała, jak ważny jest otwarty dostęp do wyników badań, ułatwiający naukowcom współpracę i wymianę informacji, a decydentom - reagowanie na kryzys. Dlatego jak najwięcej danych badawczych i danych z zakresu opieki zdrowotnej należy udostępniać w sposób otwarty i zgodny z zasadami FAIR (findable, accessible, interoperable, reusable).

Czytaj więcej: Otwarty list ws. udostępniania danych dotyczących COVID-19 Dodaj komentarz
    Tags:
  • otwarte dane
  • otwarta nauka
  • COVID-19
  • koronawirus
  • pandemia

CESSDA Data Day 2021

18 marca 2021 r. odbędzie się CESSDA Data Day 2021, wydarzenie poświęcone możliwościom i wyzwaniom związanym z gromadzeniem danych społecznych i prowadzeniem archiwów danych społecznych w Polsce. 

 

 

Wydarzenie rozpocznie się od porannej sesji, w ramach której zaplanowane są prezentacje na temat konsorcjum CESSDA i korzyści płynących z członkostwa w konsorcjum (Ron Dekker), Polskiego Archiwum Danych Społecznych (Marcin Zieliński), Archiwum Danych Jakościowych (Piotr Filipkowski) oraz nowej infrastruktury służącej do udostępniania danych społecznych (Jakub Szprot).

Po krótkiej przerwie odbędzie się panel dyskusyjny na temat danych badawczych z zakresu nauk społecznych oraz różnych aspektów udostępniania danych istotnych z perspektywy instytucji oraz badaczy.

W ramach sesji popołudniowej zaplanowane zostało szkolenie z zarządzania danymi badawczymi w naukach społecznych, które poprowadzą pracownicy Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW, Instytutu Studiów Społecznych UW oraz Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Szkolenie prowadzone będzie w języku polskim.

Program wraz z formularzem rejestracyjnym dostępny jest na stronie wydarzenia.

    Tags:
  • konferencja
  • CESSDA
  • dane badawcze
  • dane społeczne
  • repozytorium danych społecznych

Tydzień Otwartej Edukacji 2021

Od 1 do 5 marca 2021 trwa Tydzień Otwartej Edukacji, coroczne międzynarodowe wydarzenie, którego celem jest promocja otwartych zasobów edukacyjnych oraz upowszechnianie wiedzy na temat ruchu otwartej edukacji.

Wydarzenie zainicjowane zostało w 2012 roku przez Open Education Consortium, ale ma charakter globalny i społecznościowy. Każdy może włączyć się w obchody, organizując spotkania, kursy i wykłady bądź upowszechniając otwarte zasoby edukacyjne, czyli powszechnie dostępne materiały (podręczniki, kursy, scenariusze lekcji itp.), udostępniane bezpłatnie wraz z prawem do ich dalszego wykorzystywania i adaptacji (na wolnych licencjach).

W Polsce w Tydzień Otwartej Edukacji aktywnie włączają się organizacje należące do Koalicji Otwartej Edukacji. 

    Tags:
  • otwarte zasoby edukacyjne
  • OZE
  • Tydzień Otwartej Edukacji
  • Koalicja Otwartej Edukacji
feed-image Nasze doniesienia

Powered by Joomla!® + JEvents