Inauguracja Repozytorium Wiedzy Politechniki Wrocławskiej

14 listopada na Politechnice Wrocławskiej odbyła się uroczysta inauguracja Repozytorium Wiedzy, będącego istotną inicjatywą uczelnianego Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej (CWINT), które funkcjonuje od 1 stycznia 2014 roku. Nowoczesna siedziba Centrum powstała w ramach projektu "Środowiskowa Biblioteka Nauk Ścisłych i Technicznych na potrzeby Innowacyjnej Gospodarki" (BIBLIOTECH). Uroczyste otwarcie budynku miało miejsce tego samego dnia i było pierwszym wydarzeniem w kalendarzu rozpoczynających się obchodów 70-lecia Politechniki Wrocławskiej.

Podczas uroczystości otwarcia Repozytorium rektor Politechniki Wrocławskiej profesor Tadeusz Więckowski wygłosił deklarację zapowiadającą wdrożenie otwartego mandatu na uczelni.

Wrocławskie Repozytorium Wiedzy to kolejne polskie repozytorium instytucjonalne. Jak deklarują twórcy, jego celem jest nie tylko otwarte udostępnianie dorobku naukowego pracowników i studentów uczelni, ale również informowanie o prowadzonych na Politechnice projektach, jak i aktywny udział w transferze wiedzy między uczelnią a podmiotami zewnętrznymi.

Podczas uroczystości otwarcia wystąpił m.in. profesor Marek Niezgódka – dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego.

Paperity – agregator otwartych artykułów naukowych

Rozproszone treści naukowe stanowią niemały problem dla każdego badacza zbierającego materiały na interesujący go temat. Odpowiedzią na te trudności są m.in. wyszukiwarka Google Scholar, agregatory repozytoriów, jak również platformy czasopism największych wydawców, które jednak – mimo że pozwalają przeszukiwać duże zasoby – ograniczają się do danej oficyny wydawniczej. Z kolei rejestr otwartych czasopism DOAJ dostarcza informacji o tym, które periodyki spełniają kryteria otwartości, ale nie nadaje się do wyszukiwania konkretnych artykułów.

Uruchomiony niedawno serwis Paperity jest kolejną próbą rozwiązania problemu rozproszenia. To agregator artykułów naukowych opublikowanych w otwartych czasopismach (zarówno w pełni otwartych, jak i stosujących model hybrydowy).

Twórcy podkreślają trzy cechy serwisu: rejestrowanie jedynie tych treści, które są dostępne w modelu otwartym, uniwersalność (serwis agreguje materiały badawcze bez względu na dyscyplinę naukową) oraz wysoką jakość merytoryczną  (treści takie, jak prezentacje biznesowe lub przepisy kulinarne, mają zostać odsiane, nawet gdyby wydawcy zaklasyfikowali je jako publikacje naukowe).

Czy otwartość jest cechą uniwersalną?

Takie pytanie stawia w artykule Otwartość – klucz, który nie pasuje do wszystkich drzwi Michał Starczewski, zastanawiając się nad słusznością i skutecznością stosowania zgeneralizowanego ujęcia otwartości w odniesieniu do różnych obszarów współczesnego świata: nauki, kultury, programistyki itp.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że prosty komunikat „więcej otwartości” jest dobrym rozwiązaniem przynajmniej z taktycznego punktu widzenia. Adresaci tego komunikatu, atakowani z wielu stron, zostaną w końcu przekonani, że należy wprowadzić otwartość w jak najszerszym zakresie  pisze Starczewski. Niestety, ograniczanie się do prostego hasła nie tylko uniemożliwia pogłębioną diagnozę obecnej sytuacji, ale może okazać się nieskuteczne, ponieważ nie odpowiada na wątpliwości specyficznych grup. Dzisiaj abstrakcyjnie rozumiana otwartość przekonuje już tylko tych przekonanych.

Artykuł prezentujemy w sekcji Opinie.

Zapraszamy do lektury i dyskusji.

Pomocnik Prawny PON uruchomiony

Podczas tegorocznego Open Access Week miał swoją premierę najnowszy projekt Platformy Otwartej Nauki – Pomocnik Prawny PON. To innowacyjne rozwiązanie jest skierowane do badaczy, wydawców, jednostek naukowych oraz instytucji finansujących naukę jako wygodna pomoc online w rozwiązywaniu problematycznych kwestii z zakresu prawa autorskiego.

Rozpoczynając korzystanie z serwisu, użytkownik odpowiada na pytania, które pozwalają zdiagnozować jego potrzeby. Następnie serwis generuje rekomendacje w oparciu o udzielone odpowiedzi. Pomocnik Prawny PON podzielony jest na osobne części dostosowane do profilów różnych grup użytkowników (autorów, wydawców, instytucji).

Treści zawarte w serwisie opracował dr Krzysztof Siewicz (specjalista w dziedzinie prawa autorskiego w Centrum Otwartej Nauki).

Zapraszamy do korzystania.

Wywiad z Johnem Willinskim z Public Knowledge Project

Zapraszamy do obejrzenia rozmowy z prof. Johnem Willinskim, wykładowcą Stanford Graduate School of Education i twórcą Public Knowledge Project, który na początku bieżącego roku został uhonorowany prestiżową nagrodą SPARC Innovator Award, o czym w styczniu informowaliśmy w naszym serwisie.

Jeśli chodzi o przełomowe odkrycia naukowe, to otwarte dane są dużo ważniejsze od otwartego dostępu ze względu na możliwość ich ponownej analizy, powtórzenia badań, a także agregowania ich na bieżąco z różnych projektów. Wszystko to pozostawało dotychczas poza naszym zasięgiem. Czym innym jest powiedzieć, że uwalniamy dany artykuł, choć wcześniej był on dostępny w bibliotece, a czym innym, że po raz pierwszy uzyskaliśmy dostęp do konkretnych danych – przekonuje Willinsky. Pod względem naukowej opłacalności otwarte dane będą miały zatem znacznie silniejsze oddziaływanie niż otwarty dostęp.

Książkę Johna Willinsky'ego "The Access Principle" w formacie PDF można pobrać ze strony wydawnictwa Massachusetts Institute of Technology.

 

Additional information