Centrum e-Learningu AGH bada otwartą edukację na uczelni
Na stronie Centrum e-Learningu AGH pojawiły się wyniki badania na temat otwartych zasobów edukacyjnych przeprowadzonego wśród pracowników uczelni. Materiał jest bardzo ciekawy - wykazuje sporą znajomość tematyki otwartej edukacji i otwartej nauki, choć jednocześnie skala wykorzystania tych zasobów (w szczególności własnych zasobów uczelni, zebranych na platformie Open AGH) nie jest aż tak duża.
Warto też zwrócić uwagę, że ponad 30% respondentów udostępnia w sieci swoje materiały dydaktyczne. [...] z ankiety wynika, że jeśli ktoś decyduje się na opublikowanie swoich materiałów, to częściej (59%) opatruje je którąś z otwartych licencji.
Więcej informacji na blogu CEL AGH.
- Szczegóły
- Utworzono: 2010-12-30
Obchody Dnia Domeny Publicznej (2010)
Dnia 30 grudnia 2010 roku o godzinie 13:00 w Bibliotece Narodowej zaczną się obchody Dnia Domeny Publicznej.
"Zasoby domeny publicznej gwarantują nieograniczony dostęp do utworów, które stają się "własnością publiczną" i można je wykorzystać w dowolnym celu."
Coroczne obchody DDP przypominają o złożoności problematyki Domeny Publicznej obejmującej między innymi szereg złożonych i wzajemnie powiązanych regulacji prawnych.
Tegoroczne obchody DDP mają na celu podsumowanie najważniejszych inicjatyw działających w oparciu o Domenę Publiczną w Polsce.
Wstępny program i więcej szczegółów tutaj.
Za domenapubliczna.org
- Szczegóły
- Utworzono: 2010-12-27
Konferencja "Open Access: Research-Education-Public Data"
W dniach 16-17 grudnia 2010, w Atenach, odbędzie się międzynarodowa konferencja "Open Access: Research-Education-Public Data" zorganizowana przez National Documentation Centre (EKT) przy współpracy ze SPARC oraz LIBER.
W czasie konferencji zostaną przedstawione spostrzeżenia i doświadczenia dotyczące otwartego dostępu w obszarach nauki, edukacji i informacji publicznej.
Celem konferencji jest zaprezentowanie roli otwartego dostępu w środowiskach promujących komunikację i innowacyjność w procesach nauki i edukacji, konkurencyjność, transparentność oraz kulturę współpracy w środowiskach naukowych.
Za www.openaccess.gr
- Szczegóły
- Utworzono: 2010-12-15
Inauguracja OpenAIRE
Dnia 2 grudnia 2010 na Uniwersytecie w Gandawie została zainaugurowana przez Komisję Europejską infrastruktura otwartego dostępu do badań europejskich OpenAIRE (ang. Open Access Infrastructure for Research in Europe).
Darmowa strona OpenAIREma za zadanie zapewnić wgląd w sieć otwartych repozytoriów wiedzy - udostępnionych rezultatów badań naukowych przeprowadzonych dzięki dofinansowaniu udzielonego w ramach siódmego programu ramowego (7PR) oraz za pośrednictwem Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych.
Otwarcie strony OpenAIRE i umożliwienie darmowego dostępu do opracowań w wielu dziedzinach nauki zostało uznane za "kolejny namacalny postęp w kierunku upowszechniania wyników badań naukowych osiągniętych dzięki funduszom unijnym".
Odtąd naukowcy prowadzący badania w dziedzinach ochrony zdrowia, energetyki, ochrony środowiska, technologii informacji i komunikacji, infrastruktury badawczej, nauk społecznych i humanistyki oraz badań społecznych, korzystający z funduszy UE w ramach 7PR będą zobowiązani do umieszczenia pełnych treści swoich publikacji badawczych w swobodnie i powszechnie dostępnej wirtualnej bibliotece. Materiały te będą dostępne bez ograniczeń czasowych i geograficznych.
ICM jest partnerem projektu OpenAIRE oraz krajowym punktem kontaktowym (National Open Access Desk) dla niniejszego projektu. Zapraszamy do zapoznania się zasadami uczestnictwa w projekcie oraz do kontaktu z ICM.
Na podstawie IP/10/1644
- Szczegóły
- Utworzono: 2010-12-09
Nauka 2.0 - praktyczne aspekty rewolucji internetowej w nauce
W najbliższy poniedziałek, dzień rozpoczynający Open Access Week, Paweł Szczęsny wygłosi pierwszy z cyklu wykładów "Nauka 2.0 - praktyczne aspekty rewolucji internetowej w nauce."
Paweł Szczęsny pracownik Instytu Biochemii i Biofizyki PAN (który jako pierwszy jednostka badawcza w Polsce przyjęła otwarty mandat publikacj) temat otwartości i wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi w wymianie informacji naukowej podejmował na tegorocznym TEDxWarsaw. Zagadnieniom tym poświęcone są dwa jego blogi: nauka otwarta i circle of complexity.
Wykładów będzie można wysłuchać w kolejne poniedziałki o godzinie 10.00 w sali E Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN, który mieści się na kampusie ochockim przy ul. Pawińskego 5a.
Oto dokładny program:
18/10/2010 KOMUNIKACJA, WSPÓŁPRACA, WIZERUNEK
Nowe formy komunikacji naukowej (blogi, mikroblogi, agregatory,wirtualne konferencje i sesje posterowe) oraz przykłady skutecznegoich użycia. Opiniotwórcza rola blogów i otwarte komentowaniepublikacji w ramach inicjatywy „Research blogging”. Wiki, Etherpadoraz aplikacje Google jako platformy współpracy nad manuskryptami.Inne formy współpracy i mechanizmy współpracy (nakierowane na pracęnad kodem źródłowym). Rola wizerunku badacza w internecie –StackOverflow oraz ResearcherID.
25/10/2010 OTWARTA NAUKA W PRAKTYCE
Spektrum otwartości – definicje. Omówienie otwartych rozwiązao wnauce. Inicjatywy społecznościowego adnotowania genów/białek/strukturkrystalograficznych i wyjaśnienie ich słabej popularności. Naukowycrowdsourcing i nauka obywatelska. Praktyczne aspekty mechanizmów OpenAccess i Open Notebook Science. Aktualne dyskusje na temat własnościintelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem elementów pracy naukowejnie podlegających ochronie. Domena publiczna. Cytowanie danych. Metryki efektywności naukowej, a otwartość.
1/11/2010 WYSZUKIWANIE INFORMACJI I ZARZĄDZANIE WIEDZĄ
Zalew informacji: fakt czy mit? Wyszukiwanie informacji w sieci:porównanie serwisów PubMed i Google Scholar. Analiza semantycznadanych literaturowych na przykładzie alternatywnych do PubMedaserwisów: GoPubMed i NovoSeek. Narzędzia to text-miningu. Gromadzenieliteratury online (Connotea, CiteULike) i offline (Zotero, Mendeley) –darmowe alternatywy dla programu EndNote. Automatyczne rekomendacjeliteraturowe. Internetowe dzienniki laboratoryjne.
- Szczegóły
- Utworzono: 2010-10-16