FOSTER — podsumowanie pierwszego roku
Dobiega końca pierwszy rok projektu FOSTER, którego celem jest pomoc naukowcom, studentom i wszystkim zainteresowanym z Europejskiego Obszaru Badawczego (ERA) w korzystaniu z otwartych modeli komunikacji naukowej, zwłaszcza w związku z wymogami otwartości wprowadzonymi przez Komisję Europejską w programie Horyzont 2020. Cel ten realizowany jest dwutorowo: poprzez bezpośrednie szkolenia oraz za pomocą portalu e-learningowego.
W dniach 14–15 stycznia 2015 roku na Uniwersytecie w Getyndze odbyło się spotkanie wszystkich 13 partnerów FOSTER-a. Podsumowano pierwszy rok działalności i poczyniono przygotowania do kolejnego, finalnego.
W minionym roku z pomocą FOSTER-a przeprowadzono 17 szkoleń skierowanych do naukowców, studentów, bibliotekarzy, kierowników projektów i pracowników administracji. Ich organizatorami nie byli partnerzy FOSTER, ale instytucje, które przystąpiły do konkursu na organizację bezpośrednich szkoleń. W grudniu rozstrzygnięto drugi konkurs tego rodzaju. Cieszył się on dużym zainteresowaniem: wybrano 24 szkolenia, które zostaną przeprowadzone do listopada 2015 roku.
We wrześniu 2014 r. uruchomiono portal szkoleniowy. Już dziś dostępne są na nim treści edukacyjne dotyczące otwartości w nauce (głównie po angielsku, ale także w innych językach, w tym po polsku) zarówno dla osób stykających się po raz pierwszy z tym tematem, jak i dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Wśród materiałów znajdują się publikacje, prezentacje, nagrania audio i wideo.
W drugim roku funkcjonowania FOSTER-a zostaną przygotowane kursy e-learningowe. Będą one dostosowane do potrzeb konkretnych użytkowników, oferując różny zakres tematyczny i poziom zaawansowania. Zarejestrowani użytkownicy portalu mają możliwość dodawania własnych materiałów szkoleniowych.
Koordynatorem projektu FOSTER jest portugalski Uniwersytet Minho, a jednym z partnerów – Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW.
- Szczegóły
- Utworzono: 2015-01-16
- Michał Starczewski