Profesor Włodzimierz Bolecki z FNP o otwartości w badaniach naukowych

W dziale Rozmowy publikujemy obszerny wywiad, którego Otwartej Nauce udzielił Włodzimierz Bolecki – wiceprezes Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
W rozmowie z Maciejem Chojnowskim Profesor Bolecki porusza wiele wątków, m.in. kwestię otwartego mandatu, stosunku FNP do otwartego udostępniania prac autorów przez nią nagradzanych, modeli finansowania nauki oraz korzyści, jakie badacze mogą czerpać z nowych rozwiązań dostępnych dzięki rozwojowi Internetu. Poznanie jest zawsze błądzeniem, szukaniem, podróżą w nieznane – uczeni często szukają Indii, a docierają do Ameryki (w najlepszym wypadku). A takie podróże muszą angażować środki bezzwrotne. Tak jak finansowanie teatrów, oper czy filharmonii. To musi kosztować – przekonuje i dodaje, że społeczeństwa biedne, o dużym deficycie edukacyjnym takie jak Polska powinny inwestować w otwarty dostęp, bo jest on dźwignią rozwoju cywilizacyjnego.

Zachęcamy do lektury. Rozmowa dostępna jest tutaj.

 

Twórca Public Knowledge Project Innowatorem Roku 2014 wg SPARC

SPARC, czyli the Scholarly Publishing and Academic Resources Coalition, uznała za Innowatora Roku 2014 Johna Willinsky'ego – pioniera otwartego dostępu i twórcę Public Knowledge Project.
Tytuł przyznawany jest przez SPARC dwa razy w roku i dotyczy osób, grup lub instytucji działających na rzecz poprawy komunikacji między badaczami, uczelniami, bibliotekami i społeczeństwem. W minionych latach laureatami nagrody zostali m.in. Uniwersytet Kalifornijski, PLoS ONE czy Michael Nielsen.
John Willinsky od 1998 roku promuje ideę otwartego dostępu, którą jeszcze przed ukonstytuowaniem się ruchu Open Access określał mianem "free to read". Jest twórcą Public Knowledge Project, który udostępnia darmowe narzędzia pozwalające na tworzenie i wydawanie czasopism oraz monografii naukowych w modelu otwartym (Open Journal Systems, Open Monograph Press).
W uzasadnieniu fundatorzy nagrody podkreślają, że to właśnie m.in. dzięki entuzjazmowi Willinsky'ego, jego wizji oraz umiejętności efektywnego wdrażania projektów, idea otwartego dostępu staje się coraz bardziej powszechna.

Książkę Johna Willinsky'ego The Access Principle w formacie PDF można pobrać ze strony wydawnictwa Massachusetts Institute of Technology.

Przyszłość nauki wg Michaela Nielsena

W dziale Recenzje przypominamy głośną książkę Michaela Nielsena Reinventing Discovery, zawierającą intrygującą wizję rozwoju nauki w erze sieci.
Nielsen opisuje narzędzia i rozwiązania, które jego zdaniem stanowią moduły nauki przyszłości – pisze w artykule Nauka wymyślana na nowo Maciej Chojnowski. Pomysł ten jest przekonujący, jeśli chodzi o przedstawione możliwości techniczne, może jednak budzić wątpliwości z uwagi na pewną naiwność autora względem ludzkiej natury. Nauka przyszłości to dla niego coś na kształt otwartej krynicy mądrości, z której do woli czerpać mogą wszyscy spragnieni wiedzy – profesjonaliści, zdolni dyletanci czy zwykli śmiertelnicy. Rzecz w tym, że taki demokratyczny udział w naukowym dorobku ludzkości wymagałby dziś kategorycznej zmiany modeli biznesowych funkcjonujących w nauce i wokół niej, a także zasad, wedle których przeprowadza się ewaluację badaczy.

Zapraszamy do lektury!

 

Ruszyła strona konferencji "Opening science to meet future challenges"

Działa już strona internetowa, na której mogą Państwo znaleźć szczegółowe informacje na temat organizowanej przez Centrum Otwartej Nauki konferencji "Opening science to meet future challenges", która odbędzie się 11 marca.
Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do udziału w tym wydarzeniu.
Przypominamy również, że termin zgłaszania wystąpień to 31 stycznia.
Udział w konferencji jest bezpłatny.

Więcej informacji tutaj.

 

Ekonomiczne konsekwencje traktowania wiedzy jako dobra publicznego

Fakt, iż wiedza posiada właściwości dóbr publicznych, ma poważne implikacje dla procesu jej produkcji i dystrybucji. Rynek nie radzi sobie z dobrami publicznymi w sposób efektywny. Podstawowym problem są trudności, jaki napotyka producent lub dystrybutor danego dobra podczas prób kontrolowania jego wtórnej dystrybucji - pisze Agnieszka Witoń w artykule, który zamieszczamy w dziale Opinie. Autorka zastanawia się nad praktycznymi konsekwencjami ujmowania wiedzy jako dobra publicznego, porównując tradycyjne modele ekonomiczne z modelem otwartym.

Zapraszamy do lektury!

 

Additional information