Webinarium EIFL poświęcone dyrektywie unijnej ws. utworów osieroconych

We wtorek 3 grudnia o godzinie 11.00 odbędzie się webinarium poświęcone opublikowanej w ubiegłym roku Dyrektywie Parlamentu Europejskiego w sprawie niektórych dozwolonych sposobów korzystania z utworów osieroconych, zawierającej zasady ich digitalizacji i udostępniania.

Organizatorem webinarium jest EIFL, a poprowadzi je Toby Bainton z Wielkiej Brytanii, który był doradcą merytorycznym na etapie przygotowywania dokumentu.

Szkolenie będzie się odbywało w języku angielskim, w oparciu o przewodnik opracowany przez EIFL prezentujący główne założenia oraz wytyczne dyrektywy.

Udział w webinarium wymaga rejestracji. Informacje szczegółowe są dostępne tutaj.

Liczba miejsc ograniczona.

CeON dla zainteresowanych tworzeniem repozytoriów instytucjonalnych

19 listopada Centrum Otwartej Nauki zorganizowało szkolenie poświęcone tematyce tworzenia repozytoriów instytucjonalnych. W spotkaniu wzięło udział niemal 60 przedstawicieli największych ośrodków akademickich w Polsce. Zainteresowanie budowaniem repozytoriów jest efektem m. in. polityki Komisji Europejskiej, która zapowiedziała wprowadzenie obowiązku umieszczania w otwartym dostępie wszystkich publikacji naukowych finansowanych ze środków programu Horizon2020.

Celem warsztatów było wsparcie polskich uczelni w tworzeniu repozytoriów, w których pracownicy naukowi będą mogli deponować swoje prace - artykuły, książki, doktoraty czy materiały konferencyjne. Dzięki umieszczaniu treści naukowych w repozytorium naukowcy z jednej strony realizują wymaganie nakładane na nich przez instytucje finansujące badania, z drugiej zaś zwiększają dostępność tekstów dla międzynarodowego środowiska naukowego, ich widoczność w systemach indeksujących i cytowalność. Większość uczelni w Polsce nie posiada jeszcze repozytoriów - obecnie jest ich dopiero kilkanaście.

Program szkolenia zakładał dostarczenie wiedzy i umiejętności niezbędnych w stworzeniu i prowadzeniu repozytorium instytucjonalnego. Znalazły się w nim moduły poświęcone zagadnieniom otwartego dostępu do treści naukowych w Polsce i na świecie, kwestiom związanym z prawem autorskim, rozwiązaniom informatycznym oraz promowaniu idei otwartego dostępu. Goście z Uniwersytet Łódzkiego: Agnieszka Goszczyńska i Aleksandra Brzozowska podzieliły się  z audytorium  doświadczeniami z tworzenia i prowadzenia repozytorium, które funkcjonuje od ponad 2 lat.

W trakcie spotkania zaprezentowano przygotowany w Centrum Otwartej Nauki pakiet repozytoryjny, z którego mogą bezpłatnie skorzystać wszystkie uczelnie zainteresowane zakładaniem repozytoriów. W skład pakietu wchodzi oprogramowanie oraz wzory dokumentów prawnych ułatwiających prowadzenie repozytorium.

Pakiet dostępny jest tutaj.

 

Mateusz Neumann z ICM podczas warsztatów

Open Access Button - studenci kontratakują

Dwaj studenci nauk medycznych z Wielkiej Brytanii stworzyli Open Access Button - narzędzie działające na zasadzie zakładki w przeglądarce internetowej, umożliwiające oznaczanie stron zawierających materiały naukowe ograniczone barierą płatnego dostępu (ang. paywall).

Open Access Button nie ma jednak na celu jedynie ułatwiać odreagowanie frustracji tym użytkownikom, którzy natrafiają na ograniczenia w dostępie do publikacji naukowych. Oprócz oznaczenia stron nieprzyjaznych otwartemu dostępowi, pozwala on przede wszystkim na automatyczne sprawdzenie alternatywnych lokalizacji w sieci interesującego użytkownika tytułu dzięki podłączeniu narzędzia do wyszukiwarki Google Scholar. W sytuacji gdy i ta opcja zawiedzie, można jeszcze liczyć na bezpośredni kontakt z autorem tekstu i pozyskanie go u źródła - twórcy narzędzia zadbali, by również taka operacja odbywała się w sposób zautomatyzowany.

Korzystanie z Open Access Button wymaga darmowej rejestracji.

Humanistyka i technologia - pierwsza warszawska edycja THATCamp już za nami

THATCamp, czyli The Humanities and Technology Camp, to wspólna nazwa dla organizowanych na całym świecie od 2008 roku spotkań dotyczących relacji pomiędzy nowymi technologiami a szeroko rozumianą humanistyką i naukami społecznymi. Ich celem jest wymiana różnorakich doświadczeń pomiędzy twórcami, odbiorcami i badaczami, a związanych z obecnością humanistyki w świecie cyfrowym. Spotkania mają charakter nieformalny i otwarty. Organizatorzy starają się znieść tradycyjny podział na prelegentów i słuchaczy, tak by zredukować związane z nim ograniczenia: każdy chętny może zatem zgłosić swoje wystąpienie lub wziąć udział w dyskusji. I choć wśród uczestników nie ma arbitralnego uprzywilejowania, a kształt całości jest dość elastyczny i dynamiczny, to spotkania bynajmniej nie stają się chaotyczne, ale charakteryzują się spontanicznie powstałym porządkiem.

6 listopada w Warszawie odbyła się pierwsza stołeczna edycja THATCamp. Jej organizatorem było Centrum Humanistyki Cyfrowej z Instytutu Badań Literackich PAN we współpracy z kawiarnią MiTo. Podczas spotkania, w którym udział wzięło kilkadziesiąt osób, odbyło się kilkanaście wystąpień dotykających różnych obszarów tematycznych. Uczestnicy prezentowali zagadnienia związane m.in. z internetowymi bazami tekstów i czasopism, alternatywnymi narzędziami udostępniania treści opartymi na modelu 2.0, a także z nowymi zjawiskami w obszarze tworzenia i wykorzystywania kultury i nauki.


Prof. Włodzimierz Bolecki prezentuje internetowy projekt wydawniczy "Sensualność w kulturze polskiej" podczas THATCamp w Warszawie

Spotkanie dowiodło, że związki nauk humanistycznych i społecznych z technologią przebiegają dziś na wielu różnych poziomach, zaś ich zastosowanie bywa częstokroć bardzo odmienne. Najlepszą ilustracją tej różnorodności może być fakt, iż nowoczesne narzędzia informatyczne są dziś z pożytkiem wykorzystywane w tak na pozór dalekich od siebie dziedzinach, jak stylistyka, edytorstwo, krytyka literacka czy leksykografia.

W warszawskim spotkaniu THATCamp wzięli też udział pracownicy CeON: Michał Starczewski opowiedział zebranym o bazie bibliograficznej CEJSH, zaś Joanna Raczkowska zaprezentowała serwis Otwórz Książkę.

 

AMUR i przepis na sukces repozytorium

W sekcji Analizy publikujemy kolejny wywiad. Naszym gościem jest tym razem Małgorzata Rychlik, współtwórczyni poznańskiego AMUR (Adam Mickiewicz University Repository) - jednego z najdynamiczniej rozwijających się repozytoriów uczelnianych w Polsce - z którą rozmawiamy m.in. o sytuacji otwartej nauki w naszym kraju, efektywnym promowaniu otwartego dostępu, a także czynnikach warunkujących powodzenie implementacji i rozwoju projektów repozytoryjnych.

 

Additional information