Open in Action. Podsumowanie OA Week 2016

Ostatni tydzień października obchodziliśmy już tradycyjnie jako Open Access Week, czyli Tydzień Otwartej Nauki. Tegoroczne hasło, Open in Action, zachęcało do podejmowania konkretnych działań. OA Week był pretekstem do organizowania wydarzeń promujących otwartość w nauce na sześciu kontynentach. Warto zwrócić uwagę na cykl webinariów OpenAIRE, z którymi można zapoznać się w dowolnej chwili oraz na szkołę zimową DARIAH w czeskiej Pradze, poświęconą otwartym danym badawczym w humanistyce.

W Polsce mieliśmy okazję uczestniczyć w wydarzeniach OAW w wielu miastach i ośrodkach akademickich: w Białymstoku, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Słupsku, Toruniu i Wrocławiu. Pierwsze wydarzenie odbyło się nawet przed “oficjalnym” rozpoczęciem Tygodnia: już w piątek, 21 X, na Uniwersytecie w Białymstoku miała miejsce debata o efektywnym wykorzystaniu potencjału otwartej nauki. Z kolei w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego odbyło się 7. Seminarium Open Access. Łódzkie seminaria wpisały się już na trwałe do kalendarza tygodni otwartej nauki w Polsce.

Wydarzenia miały różny charakter. Były to zarówno wykłady, warsztaty, panele dyskusyjne, jak i wystawy. Adresowane były do naukowców, studentów, bibliotekarzy oraz wszystkich zainteresowanych komunikacją naukową. Polska edycja Tygodnia Otwartej Nauki koordynowana jest przez Koalicję Otwartej Edukacji.

Open Access Week

Open Data Citation for Social Sciences and Humanities

W ostatni tydzień października, obchodzony na całym świecie jako Tydzień Otwartej Nauki (Open Access Week), w czeskiej Pradze miała miejsce szkoła zimowa poświęcona otwartym danym w naukach humanistycznych i społecznych. Zorganizowana została przez Open Edition, Huma-Num i Uniwersytet Karola w Pradze pod auspicjami DARIAH - europejskiego konsorcjum rozwijającego infrastrukturę wspierającą badania humanistyczne prowadzone przy użyciu metod komputerowych.

Zajęcia - teoretyczne i warsztatowe - koncentrowały się wokół dwóch osi tematycznych.  Pierwszą osią było znaczenie danych w badaniach humanistycznych prowadzonych w środowisku cyfrowym i opracowywanie ich w możliwie najlepszy sposób. Druga oś tematyczna dotyczyła otwartości. Podobnie jak wiele innych nauk, cyfrowa humanistyka odnosi ogromne korzyści nie tyle z samego otwartego dostępu do publikacji, ile z całego spektrum praktyk ułatwiających, albo wręcz umożliwiających, efektywną pracę. Otwarty dostęp do danych badawczych umożliwia ich ponowne wykorzystanie, a otwarte recenzowanie nie tylko sprzyja transparentności, ale również stymuluje dyskusję wokół efektów prac badawczych (recenzowanie dotyczy nie tylko tradycyjnych publikacji, ale i prezentacji danych badawczych w czasopismach publikujących dane - data journals, np. JOHD).

OpenAIRE2020: Tydzień webinariów na Tydzień Otwartej Nauki

Już w przyszłym tygodniu na całym świecie będzie obchodzony Open Access Week. Zachęcamy do wzięcia udziału w tych wydarzeniach, które w związku z tą okazją są organizowane w poszczególnych ośrodkach akademickich. Zwłaszcza dla tych, którzy nie mogą wziąć osobiście udziału, atrakcyjną możliwością poszerzenia wiedzy o otwartości w nauce są webinaria.

W ramach projektu OpenAIRE2020 przygotowano taką właśnie propozycję: na każdy dzień tego tygodnia zaplanowane zostało inne webinarium dotyczące otwartej nauki. Codziennie, od 24 do 28 października, o godzinie 12 (polskiego czasu) odbędzie się jedno webinarium. Każdy może wziąć udział we wszystkich szkoleniach lub tylko w niektórych. Wszystkie webinaria będą prowadzone w języku angielskim. Lista webinariów przedstawia się następująco:

 

 

OpenAIRE logo image

 

 

Webinarium COAR o przyszłości repozytoriów instytucjonalnych

Z okazji Tygodnia Otwartej Nauki międzynarodowa Koalicja Otwartych Repozytoriów (COAR) zaprasza wszystkich zainteresowanych do udziału w bezpłatnym webinarium pod tytułem “Next Generation Repositories”.

Jakie będą przyszłe losy repozytoriów instytucjonalnych? Jak powinny się zmienić repozytoria, żeby spełnić oczekiwania użytkowników? Jakie nowe funkcjonalności będą potrzebne? Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć: Eloy Rodriguez (Uniwersytet w Minho, COAR), Kathleen Shearer (COAR), Paul Walk (Uniwersytet w Edynburgu) i Pandelis Perakakis (Uniwersytet w Granadzie, Open Scholar). Oprócz prezentacji prowadzących przewidziana jest również dyskusja z udziałem uczestników.

Webinarium odbędzie się we wtorek, 25 października 2016, w dwóch terminach do wyboru: o godzinie 10 i o godzinie 17 (czasu polskiego). Więcej informacji można znaleźć na stronach COAR. Rejestracji można dokonać do dnia 21 października, oddzielnie na godzinę 10 i na godzinę 17.

 


COAR

Wyjść poza stare schematy

Komisja Europejska powołała grupę doradczą Open Science Policy Platform. Jennifer Edmond, która reprezentuje w niej konsorcjum DARIAH, odpowiada na pytania o cele postawione przed grupą. Mówi o otwartej nauce z perspektywy cyfrowej humanistyki, a także o samej humanistyce uprawianej w środowisku cyfrowym. Wyraża przekonanie, że dychotomiczny podział na złoty i zielony otwarty dostęp bardziej ogranicza niż pozwala uchwycić istotne zmiany w komunikacji naukowej. Odnosi się bowiem do form i metod znanych od dziesięcioleci, podczas gdy naukowcy odkrywają wciąż nowatorskie sposoby dzielenia się wiedzą, wykraczające poza stare schematy.

O zwrocie cyfrowym w humanistyce mówi, że nie ukaże całego swojego potencjału, dopóki dostępne narzędzia będą pochodziły wyłącznie z innych obszarów i nie będą odpowiadały na specyficzne potrzeby humanistów.

Duże nadzieje wiąże z przekształceniem systemu nauki tak, by wspierał pośredników łączących różne dyscypliny i kompetencje. Obecnie takie "hybrydowe" osoby napotykają, zdaniem Edmond, sztuczne przeszkody. Rozmowa jest dostępna także w wersji anglojęzycznej.

 

 

Additional information