Ekonomiczne modele wdrażania otwartego dostępu — nowy raport PON

Na Platformie Otwartej Nauki ukazał się raport "Analysis of Economic Issues Related to Open Access to Scientific Publications" przygotowany przez Bo-Christera Björka z Hanken School of Economics w Helsinkach oraz Wojtka Sylwestrzaka i Jakuba Szprota z Centrum Otwartej Nauki ICM UW.

 

To angielskojęzyczne opracowanie poświęcone jest ekonomicznym aspektom otwartego dostępu do publikacji naukowych. Raport zawiera analizę wdrożonych na świecie otwartych modeli z ekonomicznego punktu widzenia i uzupełniony jest o przedstawienie obecnych oraz możliwych sposobów finansowania otwartego dostępu w Polsce.
Zapraszamy do lektury!

Polecamy również poprzedni raport PON "Otwarta nauka w Polsce 2014. Diagnoza".

 

Rozmowa z profesorem Nicholasem Cannym z ERC

Za 3 dni rozpoczyna się Open Access Week 2014. Z tej okazji zapraszamy do obejrzenia rozmowy z profesorem Nicholasem Cannym irlandzkim historykiem i przewodniczącym grupy roboczej ds. otwartego dostępu przy European Research Council.

Niegdyś po opublikowaniu w czasopiśmie artykułu naukowego jego autor dostawał plik nadbitek i następnie wysyłał je do tych badaczy, których uważał za potencjalnie zainteresowanych jego publikacją. Otwarty dostęp korzysta z nowych technologii dokładnie w tym samym celu. To po prostu kwestia wykorzystywania nowoczesnej technologii, by udostępniać wiedzę szerzej niż parę dekad temu przekonuje w wywiadzie udzielonym Otwartej Nauce.

Już niebawem rozmowa z Johnem Willinskim z Public Knowledge Project.

 

"Otwarty dostęp" Petera Subera dostępny po polsku

Tuż przed rozpoczęciem tegorocznej edycji Open Access Week polski czytelnik otrzymuje tłumaczenie "Otwartego dostępu" Petera Subera – angielskiego filozofa i eksperta w zakresie otwartości w nauce. Prezentowana praca stanowi zwięzłe i przejrzyste omówienie naczelnych kwestii związanych z otwartym dostępem do treści naukowych. Doskonale służy jako wprowadzenie do otwartości i dostarcza wielu argumentów na rzecz tej idei.

 

Otwarty dostęp — gdzie jesteśmy? dokąd zmierzamy?

Ostatni numer kwartalnika "Information Standards Quarterly" dostarcza podsumowania najważniejszych zagadnień zajmujących dziś międzynarodową społeczność zaangażowaną w działania na rzecz otwierania nauki. Tematem numeru jest infrastruktura otwartego dostępu; autorzy stawiają pytania o etap, na którym obecnie się znajdujemy, a także o kolejne kroki, które należałoby podjąć w przyszłości. Podkreślając dynamiczny rozwój sytuacji, starają się zdefiniować kluczowe obszary tematyczne, wskazać główne problemy, jak również zasugerować możliwe rozwiązania.

Atutem zamieszczonych w "ISQ" artykułów jest wielość punktów widzenia. Na łamach kwartalnika zabrali głos zarówno eksperci od otwartości, jak i wydawcy, przedstawiciele uczelni czy instytucji finansujących badania naukowe. Jak w artykule wstępnym zauważa Liam Earney, wątkiem najczęściej przewijającym się we wszystkich zamieszczonych w numerze tekstach jest kwestia złożoności i współzależności omawianych problemów, dla których próżno szukać prostych, jednowymiarowych rozwiązań. Ta niejednoznaczność sprawia, że długoterminowe działanie jest możliwe jedynie w oparciu o ogólnie akceptowane standardy, których wypracowanie wymaga z kolei współdziałania wszystkich interesariuszy w skali ogólnoświatowej.

Wśród autorów m.in. Peter Suber, Alma Swan i Cameron Neylon.

Numer do bezpłatnego pobrania w formacie PDF na stronie czasopisma.

 

Historyk cyfrowy – badacz nowego typu? Relacja ze szczecińskiego sympozjum historycznego

Michał Starczewski ze Szczecina dla Otwartej Nauki

17 września w Szczecinie odbyło się sympozjum Panta Rhei – Historia 2.0, jedno z wydarzeń poprzedzających XIX Powszechny Zjazd Historyków Polskich.  

Wystąpienia prelegentów dzieliły się na dwie grupy: dotyczyły bądź to edukacyjnego aspektu historii cyfrowej, bądź też jej aspektu naukowego. Do pierwszej grupy należały przede wszystkim referaty prof. Józefa Brynkusa (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) o dydaktycznych grach komputerowych oraz dr Agnieszki Chłosty-Sikorskiej (z tej samej uczelni) o blogach w nauczaniu historii.

Jeśli chodzi o grupę drugą, wymienić trzeba wystąpienie prof. Zbigniewa Osińskiego (UMCS), który przestrzegał przed nadmiernym optymizmem w mówieniu o cyfrowej historii: choć bowiem dysponujemy infrastrukturą potrzebną do udostępniania prac, to historycy z niej nie korzystają. Nowych możliwości nie dostrzegają zwłaszcza profesjonalni historycy. Osiński zauważył także, że szkoła powinna uczyć kompetencji w zakresie rozpoznawania wiarygodności treści, jakie można znaleźć w Internecie, tym bardziej, że coraz więcej osób potrzebuje treści naukowych – także historycznych – do swojej pracy zarobkowej. Oznacza to potrzebę pisania w sposób zrozumiały.

Additional information