FOSTER — podsumowanie pierwszego roku
Dobiega końca pierwszy rok projektu FOSTER, którego celem jest pomoc naukowcom, studentom i wszystkim zainteresowanym z Europejskiego Obszaru Badawczego (ERA) w korzystaniu z otwartych modeli komunikacji naukowej, zwłaszcza w związku z wymogami otwartości wprowadzonymi przez Komisję Europejską w programie Horyzont 2020. Cel ten realizowany jest dwutorowo: poprzez bezpośrednie szkolenia oraz za pomocą portalu e-learningowego.
W dniach 14–15 stycznia 2015 roku na Uniwersytecie w Getyndze odbyło się spotkanie wszystkich 13 partnerów FOSTER-a. Podsumowano pierwszy rok działalności i poczyniono przygotowania do kolejnego, finalnego.
W minionym roku z pomocą FOSTER-a przeprowadzono 17 szkoleń skierowanych do naukowców, studentów, bibliotekarzy, kierowników projektów i pracowników administracji. Ich organizatorami nie byli partnerzy FOSTER, ale instytucje, które przystąpiły do konkursu na organizację bezpośrednich szkoleń. W grudniu rozstrzygnięto drugi konkurs tego rodzaju. Cieszył się on dużym zainteresowaniem: wybrano 24 szkolenia, które zostaną przeprowadzone do listopada 2015 roku.
We wrześniu 2014 r. uruchomiono portal szkoleniowy. Już dziś dostępne są na nim treści edukacyjne dotyczące otwartości w nauce (głównie po angielsku, ale także w innych językach, w tym po polsku) zarówno dla osób stykających się po raz pierwszy z tym tematem, jak i dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Wśród materiałów znajdują się publikacje, prezentacje, nagrania audio i wideo.
- Szczegóły
- Utworzono: 2015-01-16
- Michał Starczewski
Carlos Rossel omawia politykę otwartości Banku Światowego
W drugim odcinku cyklu Nauka – Otwartość – Świat zamieszczamy materiał przygotowany przez Carlosa Rossela – wydawcę oraz szefa działu publikacji i wiedzy w Banku Światowym – który odpowiedział na nasze pytania dotyczące modelu otwartości wdrożonego w tej instytucji.
Wraz z przyjęciem polityki otwartości Bank śledzi liczbę pobrań i z powodzeniem wykorzystuje alternatywne metryki, czyli narzędzia alternatywnego pomiaru oddziaływania treści. Jak zauważa Rossel:
Od momentu jego uruchomienia z Open Knowledge Repository zostało pobranych blisko 5 milionów publikacji. Obecna średnia to 230 tysięcy pobrań miesięcznie, a niemal 50% osób odwiedzających repozytorium OKR to użytkownicy z krajów rozwijających się. Ostatnio dzięki integracji z Altmetric dodaliśmy także alternatywne metryki dla każdej publikacji. Umożliwia to nam informowanie o wzmiankach dotyczących publikacji dostępnych w repozytorium OKR w mediach społecznościowych, na blogach, w gazetach, czasopismach i w innych kanałach. Dzięki Altmetric możemy publicznie dzielić się danymi na temat demografii użytkowników OKR oraz linkować do każdego miejsca, w którym wspomniano o danej publikacji. Dostępne są także dane z Google Scholar o cytowaniach poszczególnych artykułów, a obecnie pracujemy nad dodaniem informacji o cytowaniach z kolejnej wiodącej bazy danych.
- Szczegóły
- Utworzono: 2015-01-14
- Maciej Chojnowski
22 nowe polityki otwartości w krajach partnerskich EIFL w 2014 roku
EIFL (Electronic Information for Libraries) – międzynarodowa organizacja wspierająca biblioteki i otwarty dostęp do wiedzy – poinformowała na swojej stronie, że w minionym roku w krajach partnerskich EIFL zostały przyjęte 22 nowe polityki otwartości.
Wśród wymienionych instytucji znalazło się między innymi Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW, które w październiku przyjęło otwarty mandat obowiązujący wszystkich pracowników naukowych tej instytucji.
Zgodnie z zarządzeniem dyrektora ICM, prof. Marka Niezgódki, polityka otwartości obejmuje publikacje w czasopismach naukowych oraz recenzowanych materiałach konferencyjnych, a także monografie naukowe lub ich rozdziały. Zarządzenie można realizować na dwa sposoby. Wersja podstawowa to publiczne udostępnienie ostatecznej wersji pracy w Repozytorium CeON, w specjalnie wyodrębnionej kolekcji ICM, na licencji CC-BY lub CC-BY-SA, niezwłocznie po przyjęciu do publikacji. Jeżeli jest to niemożliwe – ze względu na politykę wydawcy – to w repozytorium należy udostępnić wersję jak najbliższą ostatecznej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od chwili opublikowania pracy (12 miesięcy w przypadku utworów z obszaru nauk społecznych i humanistycznych).
- Szczegóły
- Utworzono: 2015-01-07
- Maciej Chojnowski
Rozpoczynamy nowy cykl: Nauka — Otwartość — Świat
Cykl Nauka – Otwartość – Świat to zwięzłe omówienia rozwiązań przyjmowanych w obszarze otwartej nauki w różnych krajach i instytucjach na całym świecie. Pragniemy zwrócić uwagę zarówno na specyfikę lokalnych projektów, jak i cechy uniwersalne, obecne w wielu ośrodkach w różnych częściach świata.
Przygotowane materiały, powstałe we współpracy zespołu Platformy Otwartej Nauki z przedstawicielami prezentowanych instytucji, mają formę wywiadów, które będziemy udostępniali w dwóch wersjach: polskiej i angielskiej.
Cykl rozpoczynamy materiałem przedstawiającym otwarty dostęp w Argentynie, przygotowanym przez Silvię Nakano – dyrektor zasobów naukowo-technicznych w argentyńskim Ministerstwie Nauki, Technologii i Innowacji Produkcyjnej.
Choć Ustawa o otwartym dostępie nie wspomina o otwartych licencjach i kwestia ta pozostaje otwarta, rozważamy rekomendowanie ich stosowania, jak również analizujemy prawne aspekty wprowadzenia ich do oficjalnego dokumentu podpisanego przez Prezydent Argentyny – zauważa Nakano. Licencje CC są coraz częściej faktycznie wykorzystywane w większości argentyńskich repozytoriów, zarówno tych istniejących, jak i dopiero zakładanych. Co więcej, te licencje są stosowane nie tylko w repozytoriach, ale również w otwartych czasopismach w całym kraju i na instytucjonalnych stronach internetowych uniwersytetów i instytucji państwowych.
Już niebawem omówienie otwartego modelu przyjętego przez Bank Światowy.
- Szczegóły
- Utworzono: 2014-12-18
- Maciej Chojnowski
Dolnośląska Szkoła Wyższa uruchomiła repozytorium instytucjonalne
16 grudnia zostało oficjalnie otwarte repozytorium instytucjonalne Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (oPUB). Za jego pośrednictwem będą udostępnione wybrane artykuły, książki, rozprawy naukowe, raporty i ekspertyzy doktorantów oraz pracowników Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Przeglądanie zbioru i pobieranie materiałów nie wymaga rejestracji ani opłat, zaś udostępnione w repozytorium teksty będą widoczne z czasem również z poziomu naukowych wyszukiwarek, takich jak Google Scholar.
Wdrożenie instytucjonalnego repozytorium Dolnośląskiej Szkoły Wyższej współfinansowane jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ze środków na działalność upowszechniającą naukę.
Tego typu rozwiązania posiada większość uczelni zagranicznych i coraz większa liczba polskich uczelni publicznych.
– Otwarte komunikowanie jest ważne w naukach społecznych. Dzięki open access możemy dzielić się wynikami badań i uczestniczyć w dyskusjach dotyczących praktyki społecznej, i to nie tylko stricte naukowych. Powstające w naszej uczelni repozytorium traktujemy jako podstawowe narzędzie tak pojmowanej otwartości publikacyjnej – podkreśla prof. DSW dr hab. Bogusława Dorota Gołębniak, prorektor ds. Nauki.
- Szczegóły
- Utworzono: 2014-12-16
- Maciej Chojnowski